Fiatalok káros, kockázatos magatartása Nyomtatás E-mail
2010. Február 19. péntek, 10:49


"Veszélyes ügyekben értelmed vezessen." (Shakespeare)

Mindenkinek joga van tudni arról, amiről akar, hogy választhasson az eszközök, az utak közül, amelyeket használni, vagy amelyekben haladni kíván előnyére vagy hátrányára. Széleskörű ismereteket kell eljuttatnunk mindenkihez, ahhoz is, aki nem akarja, mert Ő is része éltünknek. Közös a feladatunk és a felelősségünk az ismeretek átadásában, a felügyeletben, a segélynyújtásban és a gyógyításban. Az egyén feladata pedig az, hogy a helyes ismeret birtokában válasszon, hogy a figyelmeztetéssel szemben megy vagy a segítségnyújtás lehetőségét igénybe veszi.
fiatalok_napjaMély megdöbbenést keltettek bennem azok a hírek, amelyek a kórházi, helyi kollégium és iskola-egészségügy részéről érkeztek. 2008-2009-es tanévben is előfordultak ijesztő, majdnem halálos kimenetellel végződő alkoholmérgezések. Az alkoholfogyasztás mellett több esetben más szerhasználat is bizonyítható volt. Gyakori jelenség városunkban, hogy fiatalkorúak (köztük gyakran általános iskolai tanulók) késő éjszaka ittasan, hangoskodva távoznak szórakozóhelyekről. Tudomásunkra jutott, hgy az utóbbi időben több esetben középiskolás diákok annyira lerészegedtek, hogy kórház ellátásra szorultak. Szilveszter előtt az egyik kocsmából többen ittas állapotban távoztak – közülük az egyik 15 éves lány a nagy hidegben annyira lehűlt, hogy a halálhoz közeli állapotba került. A gyors mentőszolgálat, majd intenzív osztályos beavatkozás mentette meg az életét.
A gyermekkor illetve serdülőkor sajátosságai: a dinamikus és erőteljes test-lelki fejlődés. Ebben a korban a központi idegrendszer az alkoholra, dohányzásra különöseképpen érzékeny.
Az egészséges és zavarmentes fejlődést az alkohol és a nikotin hátráltatja, amely tényezők megjelenése esetén problémás személyiség, jellem alakulhat ki. A felnőttkort a gyermekkorban ért környezeti hatások befolyásolják. Ezért tekinthetők védettnek a gyerekek. Lelki fejlődésül során döntő fontosságú feladatokat kell megoldaniuk. Megfelelni a szülői, társas iskolai elvárásoknak, elviselni a kudarcokat és a sikereket, a sokirányú befolyás mellett rátalálni önmagukra, céljaikra.
Ebben az életkorban az akarati és a hangulati élet is gyakran szélsőséges, lázadásokkal, bezárkózással tarkított. A deviáns társas hatások ellen a felnőtt stabil értékrendjére nagy szükségük van. Ellenkező esetben fogékonyak minden szokatlan, önkritikát mellőző cselekedetekre (szekta, dohányzás, alkohol, egyéb drogok).
A család és az iskola kapcsolattartása a szülői kontrollra is utal. Nagyon sok esetben pontosan azok a családok nem tartanak a iskolával rendszeres kapcsolatot, ahol ez a gyermek szempontjából különösen fontos lenne.
A serdülők számára nagyon fontos a kortársakhoz való tartozás. A bántalmazás, kirekesztettség depresszióhoz vezethet, egész életre kiható következményei lehetnek. A tanulók társaihoz fűződő kapcsolatát nem lehet elválasztani általános szociális fejlődésüktől. Az iskolában ezen a téren szerzett szomorú tapasztalatok pedig az iskolától való elforduláshoz vezethetnek. Az osztályközösség hangulata nem csak a közös munkát, de az iskola egyéb tevékenységében való részvételt is meghatározhatja.
A pedagógus jelentős szerepet játszik a kölcsönös segélynyújtás, a tanulók közötti együttműködés feltételeinek megteremtésében és a kirekesztő magatartás megelőzésében.
Az iskola megelőző tevékenységének az iskolai oktatásban mindenképpen integráltan kell megjelennie, melyben a szülők nagy része is bevonható.
A gyermeket ellátó orvos és védőnő már a kisgyermekek családlátogatása során képet kap a család szokásairól (pl. televízió, videó, DVD, internet túlzott használatáról) és figyelmezteti a szülőket a későbbi veszélyekre. Kulcsszerep jut az iskolaorvosoknak, iskolavédőnőknek. A jó team-munka elképzelhetetlen jó koordináció nélkül.
A stratégiát a gyermek életkorára, fejlődési fázisaira specifikusan kell kialakítani. Ma minden fiatal tudja, hogy az információ hatalom. Hatalma annak van, aki az információt nem hagyja figyelmen kívül – azt beépíti terveibe, hasznosítja az élete és munkája során.
Fontos, hogy ott lehessenek többek között azokon az értekezleteken, ahol az egészségügyi szolgálat bevonható a közös cél megvalósításába.
A család, mint biztos háttér – a szülők nyitottsága a felmerülő probléma megoldására – a védőnő, iskolaorvos egészségügyi ismerete, tapasztalata – a pedagógus hatékony oktatási módszere – együttesen javítja a megelőzést.

Dr. Igriczi Zsuzsanna
házi, gyermekorvos, ifjúságvédelmi és
addiktológiai szakorvos
LAST_UPDATED2
 
Ingyenes csontritkulás szűrés


Hírlevél

Online látogatók

Oldalainkat 32 vendég böngészi

Látogatóink

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
Ma265
Tegnap1332
Ezen a héten2846
Ebben a hónapban14456
Összesen1853605

Névnapok

Ma Aliz ,holnap Albert, Lipót ,holnapután Ödön napja lesz.

Partnereink





juventus140

plastofit140

Liget140

magnolia